همه مقالات

تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری کنسرت

تجهیزات برگزاری کنسرت : کنسرت یکی از شادترین و مهیج‌ترین مراسماتی است که برگزار می‌شود و برای گروه موسیقی و طرفداران آن خاطره سازی می‌کند. در میزان موفقیت یک کنسرت عوامل مختلفی تاثیرگذار است. از مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود یک کنسرت به ‌بهترین شکل اجرا شود، می‌توان به کیفیت تجهیزات آن اشاره کرد.

شاید این سوال ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که چه تجهیزاتی برای برگزاری کنسرت لازم است؟ در این مطلب قصد داریم شما را با تجهیزات موردنیاز برای برگزاری کنسرت و نحوه تهیه آن آشنا کنیم، پس ادامه آن را از دست ندهید.

چه تجهیزاتی برای برگزاری کنسرت لازم است؟

از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای برگزاری مراسمات لازم است می‌توان به نمایشگر شهری، سیستم صوتی، نورپردازی، استیج، اسپیس و… اشاره کرد. کیفیت این تجهیزات بر میزان موفقیت یک اجرا تاثیر زیادی دارد. در ادامه این سیستم‌ها و انواع مختلف آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

نمایشگر شهری

این نمایشگر که در فضای پشت‌ صحنه نصب می‌شود، دارای یک صفحه‌ نمایش بزرگ است. در این نمایشگر تصاویری از کنسرت و کلیپ‌های دیگری که نظر تماشاگر را به خود جلب کند، پخش خواهد شد. این نمایشگرها باید دارای بیشترین روشنایی و بالاترین کیفیت باشند که بتوانند نگاه مخاطب را به تماشای خود درگیر کنند. نمایشگر شهری به دو دسته کلی به ‌نام نمایشگر شهری ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند.

سیستم صوتی

سیستم‌های صوتی که در یک اجرا مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند. کیفیت تجهیزات صوتی باید به‌گونه‌ای باشد که مانع از ایجاد صداهای گوش‌خراش شود. همچنین باید نحوه پخش صدا در سالن به صورتی باشد که در سرتاسر فضا صدایی ایده آل و یکسان به گوش برسد.

این وسایل انواع و سایزهای مختلفی دارند که برای انتخاب آن یک معیار کلی در نظر گرفته می‌شود. نوع و اندازه سیستم صوتی بر اساس انواع موسیقی و سالن برگزاری آن تعیین می‌شود. سیستم‌های صوتی مورداستفاده در یک کنسرت به دو دسته تجهیزات الکترونیکی و انواع سازها تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه این دو نوع تجهیزات را برای شما معرفی خواهیم کرد.

تجهیزات الکترونیکی

تجهیزات الکترونیکی همان‌گونه که از نام آن پیداست به جریان برق برای شروع کار خود نیاز دارند. این تجهیزات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از آن می‌توان به میکروفن، میکسر صدا، آمپلی‌فایر، پاور میکسر، باند پسیو، باند اکتیو، ساب ووفر و مواردی دیگر اشاره کرد.

انواع سازها در کنسرت را بهتر بشناسید

سازهای مورداستفاده به‌عنوان اصلی‌ترین تجهیزات صوتی به‌کاررفته در یک کنسرت شناخته می‌شوند. صداهای پخش‌شده از این سازها در کنار صدای خواننده جذابیت فراوانی برای افراد حاضر در سالن دارد. کیفیت سازهای موجود تاثیر زیادی بر موفقیت یک کنسرت دارد. این تجهیزات با توجه به نوع کنسرت برگزاری انواع مختلف خواهند داشت. از انواع سازها می‌توان به سازهای بادی، کوبه، زهی، شستی و موارد دیگری اشاره کرد. هرکدام از این سازها شامل آلات موسیقی مختلفی می‌شوند.

سازهای بادی خود به دو دسته سازهای بادی برنجی مانند ترومپت، ساکسیفون و شیپور است، همچنین سازهای بادی چوبی که از انواع آن می‌توان به فلوت، ابوا و نی انبان اشاره کرد. سازهای کوبه که در کنسرت باعث تشدید هیجان مخاطبین می‌شود نیز دارای انواع مختلفی است. از انواع سازهای کوبه می‌توان به طبل بزرگ، طبل کوچک، درام، دف و سنج اشاره کرد.

سازهای زهی در دسته قدیمی‌ترین انواع سازها قرار می‌گیرد. سازهای زهی خود در سه دسته ساز زهی زخمه‌ای مانند گیتار، ساز زهی کمانه‌ای مانند ویلون و ساز زهی ضربه‌ای مانند سنتور تقسیم‌بندی می‌شوند. سازهای شستی یکی دیگر از انواع سازهای به‌کاررفته در یک کنسرت است که صداهای دلنوازی از آن به گوش می‌رسد. از انواع سازهای شستی می‌توان به پیانو (مادر سازهای جهان)، آکاردئون و سینتی سایزر اشاره کرد.

تجهیزات نورپردازی

تجهیزات نورپردازی عامل دیگری که استفاده از آن‌ها باعث می‌شود کیفیت یک اجرای زنده چندین برابر بیشتر شود. هر چه میزان کیفیت صدای خواننده و سازها بالا باشد اما نورپردازی آن اصولی نباشد، حس و حال لازم در بیننده به وجود نمی‌آید. زیباسازی فضای سالن مهم‌ترین عاملی است که سبب استفاده از تجهیزات نورپردازی می‌شود. به همین دلیل از بهترین و متنوع‌ترین سیستم‌های نورپردازی استفاده می‌شود.

تجهیزات نورپردازی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که از آن می‌توان به چراغ‌های LED، چراغ‌های ERS، چراغ‌های PAR، چراغ‌های Fresnel، Spotlight، چراغ‌های متحرک و مووینگ هد اشاره کرد. هرکدام از این تجهیزات نورپردازی وظایف مختلفی بر عهده دارد؛ اما مهم‌ترین آن مووینگ هد است که انواع مختلفی مانند مووینگ اسپات، وال واش و مووینگ بیم در آن قرار می‌گیرد.

استیج

استیج یکی دیگر از تجهیزاتی است که در برگزاری کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیج به دو دسته استیج پیش‌ساخته و استیج رقص نور تقسیم‌بندی می‌شوند. انتخاب هرکدام از انواع استیج‌ها ‌به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. در برخی سالن‌ها استیج به‌صورت ثابت قرار دارد، اما در سالن‌های دیگر می‌توان آن را به‌صورت روزانه اجاره کرد.

اسپیس

اسپیس از تجهیزاتی است که سبب استحکام سالن برگزاری کنسرت می‌شود. از اسپیس برای ساخت سن و سکوی اجرا استفاده می‌شود. استفاده از این تجهیزات برای ساخت اتاقک‌ موقت در کنسرت از لحاظ اقتصادی مناسب است.

از کجا تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری کنسرت را تهیه کنیم؟

اما مهم‌ترین سوالی که شاید برای شما پیش‌آمده باشد، این است که تجهیزات گفته‌شده و سایر تجهیزات را از کجا تهیه کنیم؟ برای تهیه تجهیزات و وسایل موردنیاز برای برگزاری یک کنسرت بهتر است که به مجموعه‌های تشریفاتی مراجعه کنید. تشریفات رایکا از بهترین مجموعه‌های تشریفاتی است که تمام این تجهیزات را با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید امکانات و تجهیزات موردنیاز را از تشریفات رایکا خریداری کرده یا اجاره کنید.

کلام آخر

برگزاری کنسرت ازجمله مراسماتی است که افراد در آن تمام انرژی خود را تخلیه کرده همچنین لحظات شاد و مهیجی را سپری خواهند کرد. تجهیزات مختلفی لازم است تا یک کنسرت به ‌بهترین شکل برگزار شود. بهتر است تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری یک کنسرت را از یک مجموعه تشریفاتی معتبر تهیه کنید تا از سالم بودن و کیفیت بالای این وسایل اطمینان داشته باشید.

تشریفات رایکا بهترین مجموعه تشریفاتی برای تهیه تجهیزات مورد نیاز کنسرت است. در این مطلب شما را با تجهیزات موردنیاز برای برگزاری کنسرت آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با مطالعه آن کسب کرده باشید.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *